Enkel och intuitiv navigering
Moodle 4.0 introducerar ett nytt designspråk, visuell stil och är responsiv och konsekvent mellan enheter. Den nya navigeringshierarkin är förenklad och visar vad som är kontextuellt relevant. Tillgång till de vanligaste funktionerna görs via navigering med flikar, som är konsekvent över hela webbplatsen. Dessa förbättringar minskar kognitiv belastning och gör det möjligt för lärare och elever att enkelt hitta vad de vill ha när de behöver det.

Moodle 4.0 är responsivt på alla enheter och ger ett modernt utseende och känsla med en förenklad navigeringshierarki.
En förbättrad kurssida och förnyad översiktsida
Kurssidan visar nu tydligt relevant information och åtgärder som krävs för varje aktivitet, inklusive beskrivning, slutförandevillkor, slutförandestatus, relevanta aktivitetsdatum som när inlämningar öppnas och stänger, och begränsningar om tillämpligt. Elever kan också komprimera eller utöka sektioner på kurssidor för att fokusera på särskilda delar av innehåll eller aktiviteter.
En föryngrad översiktsida välkomnar eleven och sammanfattar viktiga uppgifter inom en tidslinje med tydliga uppmaningsknappar.
Dessa förbättringar gör det möjligt för eleverna att förutse deadlines och hantera sin tid mer effektivt.

Nya tillägg
En viktig förbättring i Moodle 4.0 är ett nytt hopfällbart och utbyggbart kursindex på kurssidan. Detta gör det enklare och snabbare för elever och lärare att hitta aktiviteter och resurser eller spåra slutförandet av aktiviteter. Lärare kommer att tycka att det är ett kraftfullt verktyg eftersom de kan använda det för att dra och flytta aktiviteter (och till och med hela avsnitt) inom en kurs, vilket innebär mindre tid att administrera kurser och mer tid att undervisa.
En annan ny expanderbar och hopfällbar komponent på höger sida av skärmen gör det möjligt för lärare att prioritera block som visar kursspecifika uppdateringar, information och påminnelser.
Användarna kan välja att komprimera eller expandera block, så att de kan minska den visuella röran och fokusera på inlärningen.
Dessutom är ”Mina kurser” en ny, fristående dedikerad sida som hjälper lärare och elever att söka, visa och snabbt navigera mellan alla sina kurser.

Det nya kursindexet på vänster sida (visas på surfplatta) och block på höger sida (visas på skrivbordet) kan utökas eller komprimeras för att skapa effektivare undervisning och lärande.
Virtuella klassrum med öppen källkod – BigBlueButton
BigBlueButton har införlivats i Moodle 4.0 som en standardfunktion. BigBlueButton är en öppen källkod för webbkonferenser och virtuella klassrum som ger realtidsdelning av ljud, video, chatt, bilder, skärmdelning, en whiteboardtavla för flera användare, grupprum, polling och emojis.
BigBlueButton är ett system för webbkonferenser för virtuella klassrum som bygger på öppen källkod. Den har stöd för ljud, video, chatt, bilder, skärmdelning, whiteboard tavla för flera användare, grupprum, polling och emojis.
Den kostnadsfria varianten av BigBlueButton som ingår i Moodle LMS 4.0 erbjuder analyser av användardeltagande, 60 minuters sessionslängd, 25 användare per session, moderatorwebbkamera och sju dagars icke nedladdningsbara inspelningar.

Engagera eleverna med BigBlueButton, webbkonferenser och det virtuella klassrummet integrerat i Moodle 4.0.
Aktiviteterna Kunskapstest och inlämningsuppgift blir ännu bättre
Aktiviteteten kunskapstest har förbättrats i Moodle 4.0 genom flexiblare frågebank som gör det möjligt för lärare att analysera resulatet för vissa typer av frågor inom ett test och skapa differentierade versioner baserade på bedömningsprestanda.
Aktiviteen inlämningsuppgift kan tidsinställas, detta hjälper lärare att skärpa elevernas fokus och minimera distraktioner.
Fortsatt fokus på tillgänglighet
Användartillgänglighet är ett konstant fokus i utvecklingen av Moodle och våra utvecklingsmetoder är anpassade till Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Likadant som Moodle LMS 3.11 kommer Moodle 4.0 att genomgå en tillgänglighetsrevision mot WCAG 2.1 AA-standarden för att uppnå formell ackreditering.
Förbättringar av textredigeraren i Moodle 4.0 gör det enklare för personer som använder sökordsnavigering eller skärmläsare att skapa och redigera kursinnehåll.
Användarturer
För att hjälpa nya användare att komma igång och påskynda deras förståelse av plattformen, kommer Moodles uppdaterade användarturer att hjälpa användare med tips om nyckelfunktioner och ny funktionalitet.
Andra förbättringar
- Moodle 4.0 tar interoperabilitet framåt med förbättrad säkerhet, kontolänkning, användarvänlighet och förbättrade LTI-funktioner.
- Moodle 4.0 fungera som en LTI 1.3 Advantage-värd, vilket gör att innehåll kan delas ut till andra webbplatser för användning.
- För att kunna utvärdera resultat och analysera data har Report Builder, en funktion i Moodle Workplace, införlivats i Moodle 4.0. Administratörer och andra med lämplig roll kan generera rapporter på systemnivå och anpassa de så att lärare kan mäta elevernas framsteg.
- I Moodle 4.0 kan administratörer spara konfigurationen av sin Moodle-sajt, dvs att de kan dela den med andra Moodle-sajter eller andra Moodle-användare.
- Lärare har möjlighet att automatiskt skicka ett meddelande till elever om nytt eller uppdaterat innehåll via Moodle-appen och e-post, så att eleverna kan hålla sig uppdaterade.
Comments are closed.